Jon Fylling

Født i Nord-Norge i 1955, mellom hav og fjell, har Jon Fylling alltid beholdt lyset og energien i sitt hjerte og sjel. Han er en emosjonell musiker, og nærmer seg alltid musikken intuitivt. Han er kjent som en utradisjonell og inspirerende dirigent, stadig utforskende nye og overraskende ideer både i kommunikasjon og konsertform. Han stiller spesifikke krav til sangere og musikere, og søker stadig nye veier til musikalsk vekst. Hans personlighet er nøkkelen til musikken han framfører, uansett sjanger, og utfordrer både utøvere og publikum til refleksjon og emosjonell nærhet.

Jon Fylling studerte musikk ved Griegakademiet i Bergen, ved Universitetet i Oslo, og ved Musikkhøgskolen i Oslo, med lærere som Maria Gamborg Helbekkmo, Terje Kvam og Arnulv Hegstad. Han har også studert direksjon med Eric Ericson, Stefan Sköld og Helmut Rilling.

Alltid ivrig etter å styrke sine ferdigheter, deltar han jevnlig i mesterklasser med velkjente dirigenter som Helmut Rilling, Stefan Sköld og Colin Metters. Han er utdannet fløytist (under Gro Andersen, Michael Titt, Ørnulf Guldbrandsen), men spiller også piano og cello. Han har også sang og stemmebruk i sin fagkrets. Hans stadige nysgjerrighet har brakt ham til stadig nye musikalske felt i løpet av hans 35 år lange karriere.

Jon Fylling har undervist i direksjon, prosjektarbeid, formidling, gehør- og komposisjonslære i 30 år, og har dermed formidlet lidenskap, ferdigheter og kunstnerisk sensitivitet til nye generasjoner av unge musikere (Musikklinjen Greåker VGS, Sarpsborg, Grieg-akademiet, Bergen, Universitetet i Oslo). Han har ledet flere høyskolekurs i regi av Norges Musikkhøgskole og Norges Korforbund. Han er også hyppig foreleser og kursholder innen kor, direksjon og repertoar. Som direksjonslærer jobber han etter prinsippet "Vis, ikke snakk" det vil si å utvikle teknikk og gestikk for presist å kunne formidle hva man ønsker. Han har også undervist i korkunst for skuespillere ved Høgskolen i Østfold og har utviklet sitt eget coaching-program for amatørkor.

Jon Fylling har bred erfaring med de store verkene for kor og orkester. Han er kjent for å eksperimentere med musikalsk kommunikasjon og konsertoppsett, ofte ved å kombinere musikalske og dramatiske elementer, som Mendelssohns "Elijah" med dans eller Brahms' "A German Requiem" som en "musica vista"-produksjon med video, en skuespiller og en danser. Han har fremført en stor del av det sentrale og norske repertoaret, men også mange av de store koral/orkesterverkene som Bachs "Matteuspasjonen", Verdis og Mozarts "Requiem", både "Elijah" og "Paulus" av Mendelssohn. Han har også en betydelig interesse for populærmusikk og jazz, og har derfor samarbeidet med de fleste norske popartister som Sissel Kyrkjebø, Jan Eggum, Hanne Krogh, Halvdan Sivertsen, med flere. Han har jobbet med musikk som er teknisk utfordrende både for utøvere og publikum, og har derfor hatt flere urfremføringer av norske komponisters verk. Han har også ledet flere tverrkunstneriske prosjekter, som for eksempel et vokal- og instrumentprosjekt mellom Norge og Sør-Afrika, samt tverrkunstproduksjoner innenfor klassisk og populærmusikk. Som leder for musikkstudenter og ensembler har han vært administrativ og kunstnerisk leder for mer enn 50 prosjekter.

Jon Fylling har vært dirigent og kunstnerisk leder for Østfold Region Symfoniorkester siden 2002 og for Grenland Symfoniorkester siden 2010. Han dirigerer jevnlig ensembler som Kharkov Philharmonic Orchestra (Ukraina 2010), Oslo Symfoniorkester (1997–2005), Barokkanerne (Oslo 1987–2002), Østfold Kammerorkester (1985–1990). Musikalitet og drama er en viktig del av hans tenkning, og han har jobbet med musikaler, opera og ballett flere ganger som medregissør for iscenesettelsen, som med "CHESS" i 1990 og "Porgy & Bess" i 1994. Han bruker ofte dramatiske og visuelle elementer i sine framføringer, og tenker alltid på visuelle aspekter når han lager en forestilling, uavhengig av sjanger.

Musikk og drama er en viktig del av hans tenkning, og han har jobbet med musikaler, opera og ballett, i mange tilfeller som en medregissør av iscenesettelsen, som med "Chess" i 1990 og "Porgy & Bess" i 1994. Han bruker ofte dramatiske og visuelle elementer i sine forestillinger, og han tenker alltid på visuelle aspekter når han lager en forestilling, uansett hvilken sjanger.

Jon Fylling har dirigert mange kor, enten amatører som Oslo reiselivskor (populært og jazzrepertoar), Bergen filharmoniske kor, Nedenes Amt Mixtum Compositum Voci Nobili, Nordstrand-koret (en jazzgruppe), Fredrikstad kammerkor, osv., eller profesjonelle som Griegakademiets kammerkor, Norske Kammersangere, Rygge Pikekor eller Norske Selskapskor. Han grunnla ulike vokalensembler, som kammerkoret www.norskekammersangere.no i 1994, hvor han har framført a cappella-repertoar og spilt inn tre CD-er. Med korrene sine har han vunnet mange priser både i norske og internasjonale konkurranser. Han blir jevnlig etterspurt som jurymedlem i konkurranser, senest i Szczecin, Polen, i en internasjonal korkonkurranse.

Jon Fylling har oppnådd betydelig anerkjennelse som arrangør og komponist av både kor- og instrumentalmusikk. Hans arrangementer blir etterspurt og brukt av ulike ensembler. Blant annet kan nevnes Queen Symphonic 2012, "Den fyrste songen", "Wig Wam Symphonic", forskjellige musikaler som "Hair", "Maribel fra Patria" av Geirr Lystrup, "Soria Moria", "Ronja Røverdatter", musikalene "Byen Brenner", "Isfront" og "Karry Kalkun" av Svein Gundersen.

Jon Fylling har spilt inn flere egne CD-er som "Lys Pastell" (1992 - Rygge Pikekor), "Toner til Jul" (2000 - Norske Kammersangere), "Blue in Blue" (2004 - Norske Kammersangere), "Den fyrste Songen" (2007 - Norske Kammersangere), og bidratt i andre produksjoner som "Wig Wam Symphonic" live DVD med Østfold Symfoniork/Hafslundsøy, "Ta meg til havet" (Hanne Krog), "Landevei" (Stein Ingebriktsen), "Karry Kalkun" (Musikal - Svein Gundersen) med Norsk Vokalensemble.